Katalog » Pages » Få mere ud af dine digitale produkter

Udskriv denne side

Få mere ud af dine digitale produkter

Bookmark and ShareSkrevet den 09-29-2017

Digitale produkter – eksempelvis e-bøger, software, onlinekurser m.v. – er ud fra et forretningsmæssigt synspunkt spændende:


Du sælger information, hvor der er en naturlig fortjeneste på tæt på 100 %, når først du har lagt investeringen i at lave produktet. Det er et ’zero marginal cost’-produkt forstået på den måde, at du ikke betaler noget per salg, du skaber. Du skal ægge mange penge i at lave produktet til at starte med og herefter er der enorm fortjeneste på hvert salg.


Denne artikel er for dig, der allerede har lavet produktet – og nu spekulerer på, hvordan du kan øget salget. Det er der her 3 konkrete teknikker til:


Sælg på Saxo


Du har mulighed for at udgive på publish.saxo.com. Hver gang du sælger bogen, tager Saxo cirka 30 % og du beholder de 70 %. Det er udmærket for at bruge det, der effektivt er den mest effektive salgskanal for bøger i Danmark.


Hvis du får positive anmeldelser af din bog på Saxo, kan du være heldig at blive vist som relateret produkt på bøger om det samme emne. Se eksempelvis hvordan bogen om ejendomsinvestering 15 Procent her har flere positive anmeldelser, hvilket betyder en organisk eksponering på platformen.


Hvis du lader Saxo sætte prisen på bogen selv, bliver du tilmed inddraget i tilbud og rabatter, hvilket også er med til at øge salget.


Print i fysisk version


Når du sælger et digitalt produkt er der ingen håndtering. Men den opfattede værdi (”perceived value”) hos kunden lider også under dette. Du har mulighed for at øge salget af din bog ved at tilbyde at sende den ud i fysisk version. Det kræver nogle ture til posthuset, men betyder til gengæld også et væsentligt øget salg.


Du kan købe bogen Facebook annoncering enten i e-bogsversion eller fysisk version. Den fysiske version koster 100 kroner mere end den digitale, men alligevel vælger cirka ¾ denne version – for mange er en bog stadig noget, de gerne vil sidde med i hånden. Også selvom Amazons Kindle er en fantastisk lille maskine.


Forær væk til arrangementer


Nogle gange er målet med salget af et digitalt produkt ikke købet i sig selv. Det kan også lede til konsulentopgaver for fx advokater eller marketing-kyndige.


Advokaten Lise Moth har skrevet Opsigelsesguiden – En guide til opsigelse af medarbejder. Denne gives væk, når hun underviser til konferencer og morgenmøder. Formålet er her at levere værdi til de mulige kunder, der til gengæld vil vælge afsendere, når behovet for hjælp udefra opstår.


Det er også muligt at købe guiden direkte online for de personer, der foretrækker dette – en selvhjælpsløsning, der er billigere, men til gengæld også kræver mere arbejde at eksekvere.


Langt foran i USA


Hvis Danmark følger USA, bliver digitale produkter kun endnu mere spændende i fremtiden. I USA stiger accepten af at betale penge for digitale produkter som PDF’er og adgang til lukkede kurser år for år.


I dag er e-bøger almindelige – og selvudgivelse bliver nemmere og nemmere. Barrirer brydes ned og nye markeder opstår.


Bookmark and Share




Flere sider

  1. Den ultimative guide til din renovering

    http://www.danskekilder.dk/p/-3589
    ...

  2. Inspiration til planlægning af hyggelig vinterferie

    http://www.danskekilder.dk/p/Inspiration til planlaegning af hyggelig vinterferie
    ...

  3. 3 tips til at undgå at blive en bridezilla

    http://www.danskekilder.dk/p/bridezilla
    ...